پویاسازان فناوری اطلاعات

پویاسازان فناوری اطلاعات

ارائه دهنده خدمات میزبانی وب و حضور در اینترنت با 16 سال سابقه درخشان و جزء 10 شرکت برتر ایران.
پویاسازان فناوری اطلاعات

پویاسازان فناوری اطلاعات

ارائه دهنده خدمات میزبانی وب و حضور در اینترنت با 16 سال سابقه درخشان و جزء 10 شرکت برتر ایران.

هزینه‌های کلان راه‌اندازی پورتال‌ چه نتیجه‌ای داشت؟ کارشناس ف

‌مفهوم کاربردی پورتال در کشور ما به نوعی وبگاه‌های سازمانی تبدیل شده است که با توجه به ساختار دولتی کشور عملا وظیفه اتوماسیون اداری از مسیر خدمات اینترنتی را عهده‌دار هستند.

دکتر محمدامین طالب شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که مفهوم پورتال در ایران کمی متفاوت‌تر از دیگر کشورهای جهان است، درباره زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهای راه‌اندازی پورتال‌ها اظهار کرد: پیش‌نیاز هر کاری که می‌خواهیم با دستگاه‌های دولتی انجام دهیم این است که آن‌ها را به‌عنوان یک موجود زنده فرض کنیم تا بر همین اساس بتوانیم در طراحی‌های اولیه آن‌ها را پیش بینی کنیم.

او افزود: تنها بعد از بهبود روش و اصلاح ساختار وظایف سازمانی باید توسط شیوه‌های متعارف در اتوماسیون به سمت تکنولوژی‌های جدید دیجیتال همچون پورتال رفت زیرا قبل از وقوع این امر دچار مشکل و اختلال در انجام مطلوب و انسانی فرآیندها خواهیم شد.

شهرستانی درباره علت هزینه‌کردهای کلان برای راه‌اندازی پورتال و دلیل ارائه خدمات با کیفیت پایین توسط پورتال‌ها، تصریح کرد:‌ ما در بخش برنامه‌ریزی و تعیین اهداف، چند شورای عالی داریم که شواری عالی فن‌آوری اطلاعات، شورای عالی انفورماتیک، شورای عالی اطلاع‌رسانی و... از این قبیل هستند.

او گفت: در حوزه فن‌آوری اطلاعات به این نتیجه رسیده بودیم که این شوراها ادغام شوند زیرا هیچ‌کدام از آن‌ها کار جامع و کامل و پاسخگویی را انجام نمی‌دهند و همه خودشان را متولی نیز می‌دانند که البته در بعد اجرا هم همین مشکل را داریم مثلا و به ظاهر وزارت پست، تلگراف و تلفن را به وزارت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل کردیم اما در عمل شاهدیم که وزارت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بعضا عمده انرژی خودش را برروی زیرساخت‌ها، سیم‌کشی‌ها و شبکه‌سازی‌ها صرف کرده است.

این کارشناس رسانه‌های دیجیتالی افزود:‌ دستگاه‌های دولتی ما دو گروه وظیفه دارند که یکی برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و نظارت در قالب وظایف صنف است و دیگری تقسیم کار در عملیات اجرایی در قالب برنامه‌های ستادی؛ اتفاق بزرگی که در مجری طرح‌های فن‌آوری اطلاعات نیفتاده این است که خودش را در نقش برنامه‌ریزی، مدیریت اجرایی و برنامه‌ریزی تفضیلی نمی‌بیند و همین عامل اصلی آن شده که هر سازمانی بسته به بضاعت خودش، رفتارهای خاصی را نشان می‌دهد، در حالی که بسیاری از منابع مالی حوزه فن‌آوری اطلاعات در گروه دستگاه‌های مختلف قرار دارد.

وی با بیان این که بحث فن‌آوری اطلاعات به‌عنوان محوریت برنامه پنجم قرار نگرفته است، تصریح کرد: ‌این در حالی است که نفت و انرژی محور اصلی برنامه‌ها قرار گرفته‌اند که زودگذر هستند و عمر آن‌ها پایدار نیست، اما ویژگی آمایش سرزمینی کشور ما وجود 49.5 درصد نیروی جمعیت جوان است نادیده گرفته شده است.

شهرستانی گفت: ‌تجربه همه کشورهای جهان این است که سرویس‌های الکترونیکی را ارزان طراحی می‌کنند ولی در حال حاضر شاهدیم که کشور هزینه زیادی را برای فیش‌های آب، برق، گاز، تلفن و تلفن همراه پرداخت می‌کند و این دلیلی است بر این‌که جایی به عنوان متولی بخش وجود ندارد که بگوید با تغییر سیستم می‌توان سودی چند برابر ببری و بتوانی حتی موجب سود کاربر هم بشوی.

این کارشناس تصریح کرد: باید دانست که اگر ما شیوه‌های الکترونیکی‌مان را ارزان‌تر ارائه دهیم، مردم این زبان را خیلی ساده و راحت خواهند فهمید و به سرعت موجب اقبال عمومی خواهد شد.

او در پایان خاطر نشان کرد: شرایط جهان به گونه‌ای است که نمی‌توانیم از IT به دلیل ناهنجاری‌های فرهنگی، اخلاقی و... فرار کرد اما چون راهکارهایی برای استفاده از بخش‌های آن نیست و همین موضوع بعضا بر ذهن مسوولان اجرایی کشور سایه ایجاد کرده است و در حال از دست دادن فرصت‌های طلایی هستیم.


http://pouyasazan.org/viewnews.asp?t=itn&id=MTU5MzE1Nw

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد